Oct 8, 2005

thirdday..

Aslkm...salam ramadhan, kejam celik kita berada pada hari ke-3 ramadan. Adakah dalam masa 3 hari ini kita yakin bahawa segala amalan kita diterima Allah.. ko tahu? apatah lagi aku... cuma yang mampu aku lakukan ialah mengerjakannya dengan seikhlas mungkin... ini kerana segala amalan kita hendaklah ikhlas dan benar2 kerana Allah ta'ala..
Kekadang aku hairan... atau ini mungkin satu perkembangan baik utk diriku atau mungkin sekadar perasaan ku sahaja.. ah, biarkan! yang penting sekarang tugasku ialah memperhambakan diri kepadanya.. kerana aku tahu dan sedar status diri aku kepada yang MAha ESa...
Kerinduan ku, seringkali membuatkan aku menangis sendiri... bersahur, berbuka bersama keluarga tercinta merupakan detik yang sukar ku lupakan.. biarlah jika juadah berbuka hanya berlaukkan ikan masin + telur goreng sekalipun.. namun semua itu tidak penting.. yang penting nilai kekeluargaan.. kami bahagia... kami sedar dengan pekayahan kami.. kami sedar dengan kemampuan kami.. itulah memori yang sukar aku lupakan semasa zaman KAnak2 ku..
Seperkara yang mungkin kita tidak sedar.. apabila kita rakus menjamah juadah berbuka.. adakah kita ingat akan orang tua kita? adakah mereka berjuadahkan seperti apa yang kita makan..? kekadang kita terlupa, bahawa mereka sanggup berlapar asalkan kita kekenyangan..
Keadaan itulah yang menyebabkan hati ku sebak.. mengingatkan ibu dirumah.. mengingatkan ayah dipusara.. Sebagai anak, patutkah kita ingat semua ini? bukan sekadar PATUt..tapi ianya ialah TANGgungJawab... dengan sentiasa mendoakan kebahagiaan, kesejahteraan dan kesihatan..
JAngan sampai besok.. kita menangisi pemergiaan mereka tanpa sebarang keinsafan...

ARIOUS AMIGOS!

4 comments:

Anonymous said...

hi burn,
sebak dada aku biler baca entry ni.
terima kasih burn, entry ni buat aku bersyukur sebab aku masih ader kedua ibubapa yang senantiasa disamping ku...

Unknown said...

AlHAmdulilah... KErana kita SedaR AkaN Kehadiranya.

Noushy Syah said...

burn...emmm noush terasa sangat2 apa yg u tuliskan ni...apalagi dgn kehilangan mummy yg tersayang in the tragedy..last year..tapi noush pasrah dgn kehendaknya...

Unknown said...

itULAH MANUSIA.. BILAiaNYA haDIR DIDEPAN MATA SeOLah2 Kehadirannya TIdak di ENdahkan... TApi BAgi mereka YAng PERnah MERAsainya.. IANYA satu KEhilangan YANG Tidak mungkin ada PENGgantinya..

BERSYUkurlah....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...