Oct 4, 2011

Melaka dijangka dihuni 6000 ekor burung !

Sebuah taman burung antara yang terbesar di Asia Tenggara menghimpunkan 6,000 ekor burung daripada 300 spesies akan didirikan di kawasan seluas 1.8 hektar di Taman Botanikal, Ayer Keroh di sini.


Datuk Seri Mohd Ali Rustam berkata, ini adalah sebahagian daripada projek pembangunan landskap dan kemudahan pelancongan fasa kedua yang akan dilaksanakan di taman botanikal itu seluas 92.5 hektar.

"Selain taman burung, turut dibina ialah sebuah menara tinjau, membaik pulih chalet dan menaik taraf landskap taman botanikal termasuk membina struktur air pancut," katanya kepada pemberita pada majlis pecah tanah projek bernilai RM30 juta itu, di sini hari ini.

Projek itu dijadualkan siap dalam tempoh 20 bulan dan taman burung yang didirikan itu dijangka menyaingi Jurung Bird Park di Singapura.

Projek di bawah fasa dua itu merupakan kesinambungan projek fasa pertama yang mempunyai kemudahan taman helicornia, taman sakat, air terjun dan jambatan laluan pejalan kaki yang disiapkan sekitar Oktober 2007. - Bernama





    

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...